liquid-analysis

liquid-analysis

liquid-analysis

Analyzer

سنجش گر pH Analyzer - pH

 یکی از پرکاربردترین پارامترهایی که در صنعت جهت کنترل کیفیت محصول و جلوگیری از خوردگی و آلودگی محیط زیست مورد اندازه گیری قرار می گیرد pH یا معیار اسیدی یا بازی بودن یک محلول می باشد.

یک pH متر الکتروشیمیایی ساده ازیک الکترود مرجع (معمولاً از جنس کلرید نقره )و الکترودی که در محلول غوطه ور است و یک غشاء شیشه ای که قابلیت نفوذ هیدروژن و جداسازی آن از یون های دیگر را دارا می باشد تشکیل یافته است . الکترودها معمولاً در یک پل نمکی از جنس کلرید پتاسیم قرار دارندکه از تماس مستقیم آنها با محلول جلوگیری میکند. معمولاً برای سادگی استفاده و کوچکتر کردن حجم pH مترها، از یک الکترود ترکیبی که شامل یک محفظه محتوی دو الکترود می باشد استفاده میشود. سنسور pH به همراه سنسور دما بوده (معمولا PT100 )و pH را در دمای 25 درجه سانتیگراد نشان می دهد در این حالت ضریب حرارتی سیال باید برای جبران محاسبه افزایش هیدروژن یونیزه شده در اثر افزایش دما مشخص باشد.

در اثر تجمع یون هیدروژن در دو طرف غشاء اختلاف پتانسیلی تولید میشود که توسط یک ولتمتر دقیق اندازه گیری میشود. اگر محلولی مورد نظر دارای pH برابر محلول مرجع یا 7 باشد، اختلاف پتانسیل صفر خواهد بود. اگر pH بیشتر از 7 باشد، پتانسیل مثبت(با نسبت خطی ) و اگر کوچکتر از 7 باشد پتانسیل منفی وجود خواهد داشت . برای نصب الکترود عموما از یک محفظه با یک ورودی و خروجی جهت جریان پیوسته نمونه مورد اندازه گیری استفاده می شود.

نوع دیگری از سنسورهای اندازه گیری pH از الکترود های حالت جامد یا(Ion-sensitive field effect transistors (ISFET به عنوان جایگزین الکترودهای شیشه ای جهت اندازه گیری استفاده می کنند. این الکترودها با تماس مستقیم با سیال توانایی اندازه گیری مقادیر نمونه ها در اندازه ۳۰ میکرو لیتر را دارامی باشند


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: Analyzer، ، liquid-analysis، آنالایزر،


تاریخ : ۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۰:۱۴ | نویسنده : liquid-analysis | نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By nasrblog.ir:.